top of page

Enkel formel😀

Når man skal ned i vekt, eller opp eller holde på vekten, så sier de fleste at de spiser Sunt. Å jeg tror dem også gjør det. Men allikevel går man ikke ned i vekt, eller går opp eller klarer å holde vekten sin. men formelen er veldig enkel. Man må tenke på kcal inntaket sitt pr dag. Her er den enkle formelen. Ned i vekt=kcal (kalori) underskudd. Altså man bruker opp mer enn det man spiser. Opp i vekt= kcal overskudd. Man spiser mer enn man forbruker.

Holde vekten= spiser like mye kcal som man bruker.

Alt handler om inntak pr dag.😀

Så hvis du ønsker å lære deg å regne ut kcal på en enkel måte skal jeg skrive litt om det. For når man først har lært seg det, blir livet fort litt enklere.😉


For å finne ut hva den enkelte matvaren inneholder av kcal, må man se på innholdsfortegnelsen. Det står det alltid hvor mange kcal pr 100 gr varen inneholder.

Eks: Havregryn- Næringsinnhold pr. 100 gr.= 389 kcal. Da veit man at 100 gr havregryn inneholder 389 kcal. Så er det å finne ut hvor mye 1 gram inneholder.

389/100=3,89 kcal. Altså 1 gram havregryn inneholder 3,89 kcal. Å hvis en tenker at et normalt innhold av kcal inntak pr dag på en dame ligger på rundt 2000-2200 kcal så kan man fint regne ut hvor mye pr måltid man skal ha.

Men man kan ikke spise bare havregryn og 1 eller 2 måltider pr dag. Mellom 5-6 måltider om dagen er bra. Frokost, lunsj, mellommåltid, snackmåltid, middag og kvelds, er et eks. Å måltidene skal inneholde: korn, proteiner, karbohydrater, vitaminer, mineraler, fett

korn, kjøtt, grønnsaker, frukt osv.

Det kan hende dette virker litt innviklet, men når man har lært seg regnestykket er det lettere å finne ut hva man spiser. For "overspising" av sunn mat (kcal overskudd) gir vekt oppgang, hvis en ikke har et så høyt energiforbruk (trening) at man bruker opp inntaket av maten. Å der er ikke jeg, jeg er ikke en toppidrettsutøver.


En annen vesentlig ting man skal huske på, det er aktivitetsnivået ditt. Høyt og jevn aktivitet, mer kcal. Mindre aktivitet, mindre kcal pr dag.


Å ikke glem en viktig ting. Det er viktig at man har en dag i uka man kan kose seg litt med noe godt. Eks på lørdagskveld. For hvis man er for streng med seg selv, så vil man som oftes ikke lykkes i lengden. Men da med måte.


-Ingeborg



37 visninger0 kommentarer

Siste innlegg

Se alle

Mange av oss sliter med å ta kontroll over egen kropp og helse. Vi blir ofte påvirket av omverden. sosiale medier, familie, de som vi møter eller venner. Det er lett å la seg rive med og tro på det an

Innlegg: Blog2_Post
bottom of page